ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Ο σκοπός του σημειώματος αυτού είναι:

Τα παραπάνω συμπεράσματα συνάγονται από την εικόνα που παρουσιάστηκε με τους φετινούς διορισμούς καθηγητών Πληροφορικής στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: Μόνο δεκαεννέα [19] με πτυχίο ΑΕΙ Πληροφορικής κάτοχοι όλοι και δεύτερου πτυχίου, έναντι των 1300 περίπου εγγεγραμμένων στην επετηρίδα και στην πλειοψηφία υποβαλόντων αίτηση διορισμού!

Αντιστοίχως, όμως διορίστηκαν :
Εβδομήντα έξι [76] Μαθηματικοί
Τριάντα έξη [36] Φυσικοί
Τρείς [3] Γεωλόγοι
Ένας [1] Θεολόγος
Ένας [1] Βιολόγος
Ένας [1] Οικονομολόγος
Ένας [1] Χημικός
Δώδεκα [12] Ραδιοηλεκτρολόγοι

Ενώ για οκτώ δεν κατέστη δυνατόν να εξακριβωθεί ακόμη η προέλευση τους.

Θα υποκύψουμε και στον πειρασμό να σημειώσουμε και το διορισμό από την επετηρίδα των πτυχιούχων ΤΕΙ, αποφοίτου Ιχθυοκαλλιεργητικής Σχολής!

ΣΩΡΕΙΑ ΠΑΡΑΝΟΜΙΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΒΙΑΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ

Η εικόνα αυτή προέκυψε εξαιτίας παραβάσεων του συντάγματος και των σχετικών νόμων.

Συγκεκριμένα,

ΠΑΡΑΝΟΜΗ ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ

Ο ν.2009/1992 ίδρυσε δύο νέους κλάδους εκπαιδευτικού προσωπικού Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, τους κλάδους πληροφορικής για πτυχιούχους ΑΕΙ πληροφορικής και ΤΕΙ πληροφορικής και επέτρεψε μετάταξη από άλλους κλάδους

μόνο κατ' εξαίρεση,

για την πρώτη εφαρμογή του νόμου,

δηλαδή μόνο για την εκπαιδευτική περίοδο 1992-93.

Η Πολιτεία αγνοώντας αυτήν την διαταγή του νομοθέτη συνεχίζει με σειρά Προεδρικών Διαταγμάτων που στη συνέχεια εκδίδει (με αποκορύφωμα το 118/95) να επιτρέπει την είσοδο πτυχιούχων από άλλους κλάδους παραβιάζοντας έτσι απροκάλυπτα το νόμο 2009, που αναγνώρισε αυτή τη δυνατότητα μόνο ΑΠΑΞ, το 1992 !

Ταυτόχρονα από τη μελέτη των φετινών διορισμών βγαίνει το συμπέρασμα ότι η διαιώνιση αυτού του παράνομου καθεστώτος αντιστοιχεί σε μια συνεχή απώθηση των Μηχανικών και Επιστημόνων Πληροφορικής από την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Η απώθηση αυτή σηματοδοτεί μια απαράδεκτη ανισότητα μεταξύ των υποψηφίων που διορίστηκαν και των πτυχιούχων της Πληροφορικής.

Για την απαράδεκτη αυτή διάκριση δεν δίνεται ουσιαστικά καμία εξήγηση. Δίνεται βέβαια η δικαιολογία ότι οι πτυχιούχοι της Πληροφορικής δεν διαθέτουν παιδαγωγικά προσόντα και πιο συγκεκριμένα αποδεικτικά παιδαγωγικών προσόντων.

Ομως :

Κρίσιμες ερωτήσεις αβίαστα σχηματίζονται και απευθύνονται προς την Πολιτεία:

  1. Γιατί ενώ ο νόμος 2009 επέτρεψε μετατάξεις μόνο το 1992 το Π.Δ. 118 παραβιάζοντας αυτήν την εντολή του νομοθέτη ανοίγει χωρίς χρονική λήξη, δηλαδή διαρκώς, τις επετηρίδες των κλάδων ΠΕ19 και ΠΕ20 για τους πτυχιούχους των άλλων κλάδων.
  2. Γιατί διορίστηκαν πτυχιούχοι άλλων κλάδων χωρίς να έχουν αποδεικτικά παιδαγωγικών προσόντων διαφορετικά από τα δικά μας και παραλείφθηκαν οι πτυχιούχοι Πληροφορικής που έχουν την ίδια Παιδαγωγική κατάρτιση που είχαν και οι διορισθέντες.
  3. Ποια θέση παίρνει η Πολιτεία απέναντι στην διακεκριμένη άνιση μεταχείριση των κλάδων της Πληροφορικής έναντι των άλλων κλάδων η οποία συνίσταται στην δυνατότητα όλων αυτών των κλάδων να διδάσκουν το μάθημα της Πληροφορικής και το προνόμιο τους τα μαθήματα του κλάδους να τα διδάσκουν μόνο αυτοί.
  4. Να εξηγηθεί η δυνατότητα όλων των άλλων κλάδων να διδάξουν Πληροφορική και η αδυναμία των πτυχιούχων Πληροφορικής να διδάξουν τα μαθήματα όλων των άλλων κλάδων.

ΠΡΟΤΑΞΗ ΠΤΥΧΙΟΥΧΩΝ ΕΝΑΝΤΙ ΑΛΛΩΝ

Το Συμβούλιο της Επικρατείας επέστρεψε το σχέδιο του ΠΔ που του είχε υποβληθεί και εξέλιξη του οποίου υπήρξε το ΠΔ 118/95 με τη σαφή παρατήρηση, ότι η πρόταξη ορισμένων υποψηφίων έναντι άλλων είναι αντίθετη προς τη νομοθετική εξουσιοδότηση που παρέσχε ο ν.2009/92.

Εν τούτοις, η πρόταξη, όπως προκύπτει από την απλή ανάγνωση του ΠΔ 118/95 παρέμεινε και αποτελεί έκτοτε καθεστώς. Το γεγονός αυτό, εμβάλλει σε σοβαρές σκέψεις και απορίες πώς είναι δυνατόν να αγνοήθηκαν ουσιαστικά οι αντιρρήσεις του ΣτΕ και να πραγματοποιούνται διορισμοί με βάση ανίσχυρες διατάξεις.

Για τις παρανομίες αυτές έχει ήδη ενημερωθεί το Συμβούλιο της Επικρατείας όπου εκκρεμεί προσφυγή κατά του παράνομου Προεδρικού Διατάγματος 118/95 και η οποία εκδικάζεται εντός ολίγων ημερών.

Επίσης οι διορισμοί που πραγματοποιήθηκαν κατά την φετινή σχολική περίοδο είναι όλοι μετέωροι μετά από την άσκηση προσφυγών ενώπιον του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, με τις οποίες ζητείται η ακύρωσή τους.

ΠΑΡΑΝΟΜΙΑ ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΥΝΤΑΞΗ ΤΩΝ ΠΙΝΑΚΩΝ ΔΙΟΡΙΣΤΕΩΝ

Ακόμη και αν το Π.Δ. 118/1995 θεωρηθεί καθ' όλα νόμιμο, δεν εφαρμόζεται! Στο άρθρο 4 παραγρ. 1 αναφέρει ρητά στο ότι:

Κατά την πρώτη εφαρμογή του παρόντος και μέχρι 31.12.1996 γίνεται εγγραφή στους ετήσιους πίνακες διοριστέων (επετηρίδες), χωρίς τα επιπλέον προσόντα της παρ. 2 του άρθρου 3. Οπωσδήποτε όμως στους πίνακες διοριστέων προτάσσονται όσοι έχουν ή αποκτήσουν τα προσόντα της παρ. 2 του άρθρου 3.

Δηλ. παιδαγωγικό πτυχίο ή πτυχίο καθηγητικής σχολής. Το ΥΠΕΠΘ εφαρμόζει αυτή τη διάταξη έχοντας φτιάξει δυο επετηρίδες στην ΠΕ19 (αντίστοιχα στην ΠΕ20), τη 01 και 02. Στη 01 εγγράφονται όσοι έχουν πτυχίο καθηγητικής σχολής ή παιδαγωγικό πτυχίο και στην 02 όλοι οι υπόλοιποι (άρα και οι απόφοιτοι τμημάτων Πληροφορικής χωρίς παιδαγωγικό πτυχίο). Στους διορισμούς μονίμων, αναπληρωτών και ωρομισθίων καθηγητών, επιλέγονται οι εγγεγραμμένοι στην 01 και όταν αυτοί εξαντληθούν, τότε και μόνο τότε, διορίζονται άτομα από τη 02.

Αυτό είναι ΠΑΡΑΝΟΜΟ, διότι στο Π.Δ. 118/1995 σαφώς αναφέρεται ότι η πρόταξη γίνεται κατ' έτος και όχι καθολικά. Αναφέρουμε εδώ ότι ακριβώς η ίδια διατύπωση υπάρχει στο νόμο 1566/85 (άρθρο 15, Κατηγορία Β' παράγραφος 3) για την περίπτωση των πολυτέκνων και πολύ καλά γνωρίζουν όλοι ότι εκεί η πρόταξη γίνεται κατ' έτος.

ΠΑΡΑΒΙΑΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ

Σύμφωνα με το άρθρο 95 παρ. 1 περ. δ του Συντάγματος,

Εις την αρμοδιότητα του Συμβουλίου της Επικρατείας ανήκουν ιδίως: ...

δ) Η επεξεργασία πάντων του κανονιστικού χαρακτήρος διαταγμάτων.

Ο κανονιστικός νομοθέτης, (στην περίπτωσή μας, ο Υπουργός Παιδείας κατ' εξουσιοδότηση του νόμου 1566/85) κατά την έκδοση του Π.Δ. όφειλε να ακολουθήσει τη συνταγματικά επιβαλλόμενη διαδικασία έκδοσης και να υποβάλλει εκ νέου το τελικό σχέδιο του Π.Δ. στο Συμβούλιο της Επικρατείας για τελική έγκριση.

Το επιστραφέν σχέδιο Π.Δ., υπέστει ουσιώδεις αλλαγές

Ο Υπουργός Παιδείας, όφειλε να συμμορφωθεί και να υποβάλλει το τελικό σχέδιο Π.Δ. εκ νέου στο Συμβούλιο της Επικρατείας για τελική έγκριση. Και τούτο ιδιαιτέρως ενόψει του ότι δεν ακολούθησε κατά γράμμα τις αλλαγές αυτές. Όμως, όχι μόνο δεν συμμορφώθηκε προς τις ρητές εντολές του Συμβουλίου της Επικρατείας που διατυπώνονται στην γνωμοδότηση 522/94, αλλά προχώρησε σε έκδοση του επίμαχου Π.Δ. χρησιμοποιώντας ως τεκμήριο νομιμότητας ακριβώς αυτή την αρνητική γνωμοδότηση!

Με την μεθόδευση αυτή υφαρπάχθηκε ουσιαστικά η υπογραφή του Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας χωρίς να ακολουθηθεί η συνταγματικά κατοχυρωμένη διαδικασία ελέγχου του κανονιστικού νομοθέτη.

Προκύπτουν λοιπόν τεράστιες ευθύνες για τον Υπουργό Παιδείας αφού σύμφωνα με το άρθρο 35 παρ. 1 του Συντάγματος:

Ουδεμία πράξις του Προέδρου της Δημοκρατίας ισχύει, ουδέ εκτελείται, άνευ της προσυπογραφής του αρμοδίου υπουργού, όστις δια μόνης της υπογραφής του καθίσταται υπεύθυνος, ως και της δημοσιεύσεως αυτής εις την Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

ΟΙ ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΟΦΕΙΛΟΥΝ ΝΑ ΛΑΒΟΥΝ ΘΕΣΕΙΣ

Το ελάχιστο που θα μπορούσε πλέον να πράξει ο Υπουργός Παιδείας είναι η διενέργεια Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης ώστε να αποκαλυφθούν οι εμπνευστές αυτών των μεθοδεύσεων που βάλλουν ευθέως κατά το ίδιου του πολιτεύματος.

Θέλουμε να επισημάνουμε, ότι κατά την σειρά των επαφών μας διαπιστώσαμε ότι βρίσκεται σε εξέλιξη διαδικασία έκδοσης νέου Π.Δ. που παρατείνει εκ νέου την εγγραφή μη πτυχιούχων Πληροφορικής στις επετηρίδες των κλάδων ΠΕ19 και ΠΕ20. Θεωρούμε αναγκαίο να επιστήσουμε την προσοχή στα εξής ζητήματα που πρέπει να ληφθούν υπ' όψιν και να αντιμετωπιστούν:

  1. Οποιαδήποτε τέτοια ενέργεια δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να νομιμοποιήσει τους διορισμούς που έγιναν και τις λοιπές παρανομίες που έχουν συντελεστεί.
  2. Ο νόμος 2009 επέτρεψε μόνο για μια φορά την είσοδο πτυχιούχων από άλλους κλάδους, άρα δεν υπάρχει νομοθετική εξουσιοδότηση για έκδοση προεδρικού διατάγματος που να δίνει τέτοια δυνατότητα.
  3. Είναι απαραίτητο να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για την ουσιαστική και συστηματική διδασκαλία της Πληροφορικής στα σχολεία ώστε να προετοιμαστούν σωστά οι αυριανοί πολίτες της κοινωνίας των πληροφοριών.

Περιμένουμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον την απάντηση του Υπουργείου Παιδείας στα ζητήματα που θέτουμε αν θεωρεί ότι δεν ευσταθούν τα επιχειρήματά μας.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Ύστερα από τα όσα αναφέρθηκαν πιο πάνω πιστεύουμε ότι τα όρια των ευθυνών είναι προσδιορισμένα. Ο χώρος της εκπαίδευσης δικαιούται απαντήσεων:

  1. Από τα δικαστήρια στα οποία εκκρεμούν οι προσφυγές για την νομιμότητα των διορισμών. Στο Συμβούλιο της Επικρατείας έχει ήδη κατατεθεί αίτηση ακυρώσεως του Π.Δ. 118/1995 που θα εξετασθεί σύντομα. Το Διοικητικό Εφετείο Αθηνών θα εξετάσει τις προσφυγές για τη νομιμότητα των φετινών διορισμών στους κλάδους ΠΕ19 και ΠΕ20 οι οποίοι είναι και θα μείνουν μετέωροι μέχρι την έκδοση οριστικής απόφασης.
  2. Από την πολιτεία που οφείλει το ταχύτερο να συμβάλλει με τις σωστές νομοθετικές ρυθμίσεις στην επίλυση του σοβαρότατου προβλήματος που έχει δημιουργηθεί και συνίσταται στον παραγκωνισμό των πτυχιούχων της Πληροφορικής από την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, γεγονός που αποτελεί καταπληκτικό ανασταλτικό παράγοντα στην έναρξη σωστής και μεθοδικής διδασκαλίας της Πληροφορικής στους μαθητές μας.