Χρυσή Πένα

Επικοινωνία

ΤΕΥΧΟΣ 5 - Μάιος 2004

Κλωνοποίηση: όνειρο ή εφιάλτης;

γράφει ο Κωνσταντίνος Σπυριδόπουλος

Η κλωνοποίηση είναι μια πολλά υποσχόμενη τεχνική που ανοίγει νέους ορίζοντες στην ιατρική επιστήμη. Θα μπορούσε όμως να μετατρέψει τη ζωή μας σε εφιάλτη. Μια σειρά από σκέψεις για ένα από τα πιο αμφιλεγόμενα επιτεύγματα της σύγχρονης βιοτεχνολογίας.

Η ολοκλήρωση της χαρτογράφησης της αλυσίδας του ανθρώπινου DNA είναι ένα από τα πιο πολυσυζητημένα επιστημονικά επιτεύγματα της εποχής μας. Ακούστηκε ότι χάρις σε αυτή δεν θα υπάρχει πια θάνατος, πράγμα αδιανόητο και παράλληλα τραγικό, αλλά χάρη στην πρόοδο της τεχνολογίας και της γενετικής ο άνθρωπος πιστεύει ότι θα τα καταφέρει. Ακόμα, ο άνθρωπος θα μπορούσε να προλαμβάνει κάποιες από τις πιο επικίνδυνες ασθένειες όπως για παράδειγμα τον καρκίνο, την λευχαιμία και άλλες νόσους οι οποίες δεν μπορούν εύκολα να καταπολεμηθούν. Επιπλέον, θα μπορέσουμε να δημιουργήσουμε ανθρώπους όμοιους από ένα μόνο κύτταρο, με την επονομαζόμενη διαδικασία της "Κλωνοποίησης" .

Μόλις πρωτοακούστηκε ότι οι επιστήμονες βρήκαν ένα τρόπο με τον οποίο θα μπορέσουμε να "κλωνοποιήσουμε" θηλαστικά ή και ανθρώπους από ένα μόνο κύτταρο, πολλοί πίστεψαν ότι αυτό είναι ένα από τα κόλπα των ΜΜΕ για να ανέβει η ακροαματικότητα. Λίγες μέρες αργότερα επιβεβαιώθηκε ότι οι επιστήμονες κατάφεραν να δημιουργήσουν κλώνους-γενετικά αντίγραφα. Μετά από ρεπορτάζ που έγιναν πάνω στην κλωνοποίηση οι πολίτες είναι απαισιόδοξοι για τα αποτελέσματά της, σε αντίθεση με τους γιατρούς οι οποίοι είναι αισιόδοξοι. Η κλωνοποίηση φέρνει στο μυαλό των ανθρώπων τερατογενέσεις και άλλα φρικιαστικά σενάρια που έχουν δει σε ταινίες θρίλερ.

Ένα όνειρο του Χίτλερ ήταν να δημιουργήσει την επονομαζόμενη Αρία φυλή, μια φυλή ανθρώπων, όμοιων μεταξύ τους που τα χαρακτηρίστηκα τους θα ήταν τα ίδια που θα είχε ένας κλασσικός τύπος Γερμανού δηλαδή ψιλοί, ξανθοί, οι οποίοι θα υπάκουαν στις εντολές του με σκοπό την κατάκτηση του κόσμου. Αλλά αυτό ήταν ένα απλό όνειρο το οποίο δεν έγινε πραγματικότητα.

Η πρώτη απόπειρα κλωνοποίησης ενός ζωντανού οργανισμού έγινε το 1996, με επιτυχία, σε ένα προβατάκι που το ονόμασαν Dolly . Πραγματοποιήθηκε από τον Ian Wilmut και την ερευνητική του ομάδα στο Ινστιτούτο Roslin της Σκωτίας. Η ζωή τις Dolly κυλούσε καλά, υπό την εποπτεία επιστημόνων, αλλά σύντομα παρουσίασε πρόβληματα υγείας και πέθανε σε ηλικία έξι ετών. Ο πρόωρος θάνατός της προβλημάτισε την επιστημονική κοινότητα. Σημειώνουμε εδώ ότι ο μέσος όρος ζωής ενός προβάτου είναι τα 12 χρόνια

Η κλωνοποίηση χωρίζεται σε δύο κατηγορίες την αναπαραγωγική κλωνοποίηση και την θεραπευτική κλωνοποίηση.

Η θεραπευτική κλωνοποίηση είναι ένας νέος κλάδος της κλωνοποίησης, ο οποίος έχει στόχο να δημιουργήσει αντίγραφα οργάνων, που θα μεταμοσχευτούν σε ανθρώπους που πάσχουν από ανίατες αρρώστιες. Παραδείγματος χάρη στο πάγκρεας ή στο συκώτι. Αυτό ακούγεται κάπως παράλογο διότι έτσι τίθεται το εξής ερώτημα "πώς θα κλωνοποιήσουμε όργανα αφού δεν καταφέραμε να κλωνοποιήσουμε άνθρωπο;". Οι επιστήμονες ανακάλυψαν ότι τα γουρούνια έχουν πολλές γενετικές ομοιότητες και όργανα που μπορούν να γίνουν συμβατά με τον ανθρώπινο οργανισμό, έτσι διαμέσου της κλωνοποίησης των γουρουνιών θα έχουμε κλωνοποιημένα όργανα. Αλλά υπάρχει ένα σημαντικό πρόβλημα με τα γουρούνια. Έχουν πολύ σάκχαρο και έτσι τα όργανα που θα ληφθούν θα έχουν υψηλά επίπεδα σακχάρου και αυτό είναι ένα σημαντικό πρόβλημα, γιατί ένα μεγάλο ποσοστό ανθρώπων πάσχει από σάκχαροδιαβήτη.

Οι επιστήμονες δεν έρχονται αντιμέτωποι με τις μεγάλες δυσκολίες των πειραμάτων τους μόνο, αλλά και με τις διάφορες θρησκείες οι οποίες είναι κάθετα αντίθετες με την ιδέα της κλωνοποίησης. Οι θρησκευτικές δοξασίες είναι αντίθετες με τους επιστήμονες διότι υποστηρίζουν ότι ο άνθρωπος δημιουργήθηκε από τον Ύψιστο και Παντοδύναμο Θεό, με την Θεία Του πνοή. Έδηξαν την έντονη αντίθεση τους κάνοντας διαμαρτυρίες με αποτέλεσμα να επέμβουν οι Ανώτατες Αρχές σε πολλές περιπτώσεις διότι είχε δημιουργηθεί σάλος. Ορισμένες θρησκείες, όπως ο Βουδισμός και ο Κομφουκιανισμός, λένε πως αν ο άνθρωπος θα κλωνοποίησει όμοιο του, θα έλθει το τέλος του κόσμου, επειδή ο άνθρωπος μπόρεσε να γίνει όμοιος του Θεού και Εκείνος θα καταστρέψει τον κόσμο. Αυτό είναι λάθος. Ήδη τα ΜΜΕ ανέφεραν ότι οι Κορεάτες έκαναν μια επιτυχή κλωνοποίηση και απ' ότι βλέπουμε δεν έγινε τίποτα από αυτά που φοβόταν.

Το μόνο που είναι σίγουρο είναι ότι τώρα πια τίποτα δεν μπορεί να σταματήσει τον άνθρωπο στο να επιτύχει τον στόχο του. Όλοι όμως ελπίζουμε προς όφελός του. Γι' αυτό πρέπει να υπάρχει εργαστηριακός έλεγχος και κοινή αποδοχή βασικών κανόνων βιοηθικής που σύντομα θα πρέπει να θεσπίσουμε.

Links:

www.ri.bbsrc.ac.uk — Μια επίσκεψη στον δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Ρόσλιν, που με τις έρευνές του έφερε την κλωνοποίηση και τις εφαρμογές της στο προσκήνιο της επικαιρότητας, επιβάλλεται.

cnews.canoe.ca/CNEWS/Science/2003/02/14/26265-ap.html — Η είδηση του θανάτου της Dolly.

www.humancloning.org — Ο δικτυακός τόπος του οργανισμού υπέρ της ανθρώπινης κλωνοποίησης.

Αρχή Σελίδας

Σταθμοί στην εξέλιξη της Βιοτεχνολογίας

1799

Πρώτη εγκυμοσύνη με τεχνητή γονιμοποίηση.

1944

Πρώτη προσπάθεια γονιμοποίησης σε δοκιμαστικό σωλήνα.

1949

Ερευνητές ανακαλύπτουν ότι η γλυκερίνη μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να καταψύχει το σπέρμα με στόχο τη μεταγενέστερη χρήση του.

1951

Πρώτη επιτυχής μεταβίβαση εμβρύου από μια αγελάδα σε μια άλλη.

1952

Πρώτη γέννηση μοσχαριού με χρήση κατεψυγμένου σπέρματος.

1953

Χρήση κατεψυγμένου σπέρματος για τεχνητή γονιμοποίηση σε άνθρωπο.

1959

Ζωντανά κουνέλια από τεχνητή γονιμοποίηση στον σωλήνα.

1970

Κλωνοποίηση εμβρύων ποντικιών.

1972

Αναπαραγωγή ποντικιών από κατεψυγμένα έμβρυα ποντικιών.

1973

Πρώτη γέννηση μοσχαριού από κατεψυγμένο έμβρυο.

1978

Πρώτο μωρό του σωλήνα η Λουίζ Μπράουν, που γεννήθηκε στη Βρετανία.

1980

Κλωνοποίηση εμβρύων προβάτων και βοοειδών.

1983

Μια γυναίκα γέννησε ένα μωρό από ένα έμβρυο που σχηματίστηκε από το σπέρμα του συζύγου της και το ωάριο μιας δωρήτριας.

1984

Ένα κορίτσι από την Αυστραλία, η Ζόε, γεννήθηκε από κατεψυγμένο έμβρυο.

1989

Η "δανεική" μητέρα Μαίρη Μπεθ Γουάιτχεν από το Νιου Τζέρσεϋ αρνείται να παραχωρήσει το παιδί που γέννησε. Μια δικαστική απόφαση που άφησε εποχή.

1993

Οι ερευνητές Hall και Stillman του πανεπιστημίου Τζώρτζ Ουάσιγκτον κλωνοποιούν έμβρυα ανθρώπου.

1997

Η ερευνητική ομάδα του Ινστιτούτου Ρόσλιν ανακοινώνει τη γέννηση της Dolly, του πρώτου θηλαστικού που κλωνοποιήθηκε από ενήλικο ζώο.

2001

Ο Ιταλός ερευνητης Σεβερίνο Αντινόρι δημοσιοποιεί τον στόχο του να κλωνοποιήσει ανθρώπινα έμβρυα για αναπαραγωγικούς σκοπούς.

Αρχή Σελίδας