Το μοντέλο των Ομότιμων Κόμβων υπήρχε πριν από την ανάπτυξη συστημάτων διαμοιρασμού αρχείων όπως το Napster, το Gnutella ή το FreeNet, τα οποία αύξησαν την δημοτικότητα του. Στην πραγματικότητα, πολύ γνωστά συστήματα βασίζονται σε παρόμοιες θεμέλιες βάσεις. Σε επίπεδο Διαδικτύου, το Arpanet ήταν ένα από τα πρώτα συστήματα ομότιμων κόμβων: Κάθε ξένιος κόμβος (host node) που επιτελούσε χρέη φιλοξενίας του πρωτοκόλλου του Διαδικτύου είχε τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει telnet και υπηρεσίες ftp προς άλλους τέτοιους, όμοιους, κόμβους (έτσι επιτυγχάνεται το ένα και μοναδικό επίπεδο ιεραρχίας που προαναφέρθηκε). Πιο πρόσφατα, κινητά ad-hoc δίκτυα αρχίζουν να ακολουθούν την προσέγγιση των ομότιμων κόμβων. Σε κατανεμημένα συστήματα βάσεων δεδομένων, όπως το σύστημα Mariposa [22], επιδεικνύονται ιδιότητες των ομότιμων κόμβων, όπως επίσης και συστήματα ηλεκτρονικού εμπορίου (e-commerce), όπως για παράδειγμα, το eBay, τα B2B (Business-to-Business) μέρη αγορών ή οι εξυπηρετητές με ενσωματωμένο το σύστημα B2B [16]. Ακολουθεί λογικά, λοιπόν, το συμπέρασμα ότι η προσέγγιση συστημάτων με ομότιμους κόμβους μπορεί να εφαρμοστεί σε πολλά και διάφορα επίπεδα, όπως διαφαίνεται και στο Σχήμα 2.1.
|
Όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, το επίπεδο δικτύου (network layer), δηλαδή, το Διαδίκτυο, αποτελείται από τους Ομότιμους Κόμβους. Στο επίπεδο της διαχείρισης της πληροφορίας (information management) υπηρεσίες καταλόγου και βάσεων δεδομένων θα μπορούσαν να είναι είτε κεντρικοποιημένες, είτε κατανεμημένες (δηλαδή, να ακολουθούν την προσέγγιση των ομότιμων κόμβων). Τα συστήματα ηλεκτρονικού εμπορίου, για παράδειγμα, τα οποία θα βρίσκονταν στο επίπεδο εφαρμογών (application layer) θα μπορούσαν και αυτά με τη σειρά τους να είναι είτε κεντρικοποιημένα, είτε κατανεμημένα. Το επίπεδο του χρήστη (user layer), δηλαδή, εμπόριο, κοινωνία κ.λπ., ακολουθεί την προσέγγιση των ομότιμων κόμβων, όπως πολύ εύκολα μπορεί να διαπιστώσει κανείς. Ο Πίνακας 2.1 υποδεικνύει την παραπάνω ανάλυση σε επίπεδα για τέσσερα καλά ιδρυμένα συστήματα.
|