Στη συνέχεια παρουσιάζουμε συνοπτικά το ιστορικό της εισαγωγής της Πληροφορικής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ώστε να μπορέσουμε να κατανοήσουμε καλύτερα όσα συμβαίνουν σήμερα.
1984 | Iδρύονται τα πρώτα Ενιαία Πολυκλαδικά Λύκεια (ΕΠΛ). Προβλέπεται η διδασκαλία του μαθήματος ”Εισαγωγή στην Πληροφορική και τους Υπολογιστές” στη Β' τάξη. Ακόμη, προβλέπεται η λειτουργία κλάδου Πληροφορικής στην Γ' τάξη και η λειτουργία τμημάτων ειδίκευσης των αποφοίτων του κλάδου πληροφορικής. Πολυ σημαντική λεπτομέρεια: στα Ε.Π.Λ. δεν υπάρχουν τότε οργανικές θέσεις, αλλά στελεχώνονται με καθηγητές που αποσπώνται από Γενικά και Τεχνικά λύκεια |
1985 | Αρχίζει η διδασκαλία του μαθήματος στη Β' τάξη των ΕΠΛ. Οι διδάσκοντες καθηγητές είναι κατά κανόνα μαθηματικοί και φυσικοί, οι οποίοι διατηρούν τις οργανικές θέσεις τους (αφού είναι αποσπασμένοι στα Ε.Π.Λ. όπως είπαμε πριν). Οι καθηγητές αυτοί παρακολουθούν ταχύρρυθμα σεμινάρια ώστε να είναι σε θέση να διδάξουν. Οι γνώσεις τους είναι στοιχειώδεις. |
1986 | Λειτουργούν για πρώτη φορά οι κλάδοι πληροφορικής στην Γ' τάξη των Ε.Π.Λ. Το αναλυτικό πρόγραμμα προβλέπει αρκετά μαθήματα (BASIC, Σχεδίαση Προγράμματος, Οργάνωση Δεδομένων και Αρχεία …). Οι ”καλύτεροι” από τους διδάσκοντες το μάθημα της Β' τάξης αναλαμβάνουν τη διδασκαλία τους. Και κάποιοι κανούργιοι. Νέα σεμινάρια και νέοι μαθηματικοί, φυσικοί μπαίνουν στο παιγνίδι. |
1987 | Λειτουργούν για πρώτη φορά τα τμήματα ειδίκευσης. Το εκπαιδευτικό προσωπικό τους δεν είναι μόνο οι προαναφερθέντες καθηγητές αλλά και εξωτερικοί συνεργάτες (προγραμματιστές κ.λ.π.) αφού το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας τους το επιτρέπει. |
1992(14/2) | Δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης Τεύχος 1 Φ.Ε.Κ. 18, και στον Νόμο 2009 ”Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και Άλλες Διατάξεις”, (βλ. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι) στο Άρθρο 30, διάταξη με την οποία ιδρύονται οι κλάδοι ΠΕ19 και ΠΕ20 Πληροφορικής Πτυχιούχων Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. αντίστοιχα. Εδώ είναι που ορίζεται το ποσοστό διορισμών στο 60% και 40% αντίστοιχα. Επιτρέπονται μετατάξεις υπηρετούντων καθηγητών στις οργανικές θέσεις πληροφορικής. Εδώ εμφανίζεται η δυνατότητα για μετάταξη αν υπάρχει 16-μηνη διδακτική εμπειρία σε σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Αυτή τη διάταξη θα ξαναφέρουν στην επιφάνεια αργότερα για να δημιουργηθεί η στρατιά των 16-μηνιτών, μια διάταξη που είχε καθαρά περιστασιακό χαρακτήρα για να μεταταχθούν υπηρετούντες καθηγητές που πρώτοι δίδαξαν στα σχολεία όταν δεν υπήρχε εξειδικευμένο προσωπικό. |
1992 | Ιδρύονται και αρχίζουν να λειτουργούν τα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης. Ιδρύονται τμήματα πληροφορικής διαφόρων ειδικοτήτων. Επιπλέον, μαθήματα εισαγωγικά στη χρήση διαφόρων πακέτων διδάσκονται και σε άλλες ειδικότητες.
Παρατηρείται τότε το εξής φαινόμενο: Οι διαφόροι διδάσκοντες πληροφορικής των Ε.Π.Λ., Τ.Ε.Λ. και οι ”γνωστοί” τους αναλαμβάνουν τη διδασκαλία όσων μαθημάτων είναι βατά σε αυτούς. Προβλέπονται όμως και ζόρικα μαθήματα (SQL, Δίκτυα, …) που τα δίνουν ευχαρίστως σε δικούς μας αποφοίτους. Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι η συμμετοχή των δικών μας είναι που κάνει δυνατή τη λειτουργία των Ι.Ε.Κ. (τουλάχιστον των τμημάτων ειδίκευσης σχετικών με τη Πληροφορική). Και όμως, τη μερίδα του λέοντος σε ώρες διδασκαλίας την έχουν οι ημιμαθείς ημέτεροι. Πώς επιτυγχάνεται αυτό; Ο μηχανισμός πρόσληψης εκπαιδευτών είναι εξαιρετικά αδιαφανής. Οι αιτούντες κρίνονται από επιτροπή που αποτελείται από ήδη υπηρετούντες καθηγητές. Διευθυντές και υποδιευθυντές είναι ήδη υπηρετούντες καθηγητές. Είναι προφανές ότι όλοι αυτοί φροντίζουν να βολέψουν τους δικούς τους. Η κατάσταση αυτή συνεχίζεται μέχρι σήμερα σε όλη τη χώρα. |
1992 | Μπαίνει με τυμπανοκρουσίες η Πληροφορική στα Γυμνάσια όλης της χώρας. |
1992(18/8) | Υπογράφεται το Π.Δ. 239 (βλ. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι) που συνιστά 400 θέσεις πληροφορικής. Το ενδιαφέρον είναι ότι στην επετηρίδα που ανοίγει επιτρέπεται η εγγραφή μόνο αποφοίτων πληροφορικής. Αν τα πράγματα έμεναν έτσι, το πρόβλημα που τώρα αντιμετωπίζουμε δεν θα υπήρχε! |
1992(19/12) | Με το Π.Δ. 377/16.12.1992, τροποποιείται το Π.Δ. 239 (βλ. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι) επιτρέπεται για πρώτη φορά η είσοδος των 16-μηνιτών στην επετηρίδα. Η εγγραφή γι' αυτούς και για τους δικούς μας αποφοίτους, επιτρέπεται μέχρι τον Δεκέμβριο του 1994. |
1993(22/3) | Με το Π.Δ. 114/22.3.1993, προστίθενται νέα τμήματα πληροφορικής ώστε οι απόφοιτοί τους να δικαιούνται εγγραφής στην επετηρίδα του ΠΕ19. |
1993(24/8) | Με το Π.Δ. 322/24.8.1993 τροποιείται το Π.Δ. 239 και προστίθενται νέες κατηγορίες 16-μηνιτών (από τους διδάσκοντες σε ιδιωτικά σχολεία) καθώς και άλλες ”περίεργες” κατηγορίες διδασκόντων σε Τ.Ε.Ι. κ.λ.π. (βλ. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι). |
1993-1995 | Στους διορισμούς που γίνονται τα χρόνια αυτά, επιλέγονται οι διοριζόμενοι από μια ενιαία επετηρίδα στον κλάδο ΠΕ19 (και ΠΕ20). Για το λόγο αυτό, κάθε χρόνο δεν διορίζονται μόνο 16-μηνίτες αλλά και δικοί μας απόφοιτοι. |
1995 (7/4) | Υπογράφεται το Π.Δ. 118 (βλ. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι). Επιτρέπεται στους 16-μηνίτες να μπαίνουν στην επετηρίδα μέχρι τις 31.12.1995. Αθρόες εγγραφές από την πρώτη κιόλας μέρα με ”μυστική” ενημέρωση των ημετέρων. |
1995 Αυγ. | Ανακοινώνονται οι διορισμοί. Τώρα υπάρχουν δύο επετηρίδες στην ΠΕ19 (το ίδιο και για την ΠΕ20). Η 01 όπου γράφονται οι 16-μηνίτες με παιδαγωγικό πτυχία (ή καθηγητική σχολή) και η 02, όπου γραφόμαστε εμείς και όλοι οι υπόλοιποι χωρίς παιδαγωγικό πτυχίο. Διορισμοί από την 02 γίνονται αφού εξαντληθεί η 01. Κάποιοι δικοί μας διορίζονται γιατί η 01 εξαντλείται. |
1995 | Συνεχίζονται οι μαζικές εγγραφές 16-μηνιτών. Η 01 γεμίζει κόσμο. |
1996 Αυγ. | Ανακοινώνονται οι διορισμοί. Ούτε ένας δικός μας δεν διορίζεται αφού η 01 έχει γεμίσει ασφυκτικά.
Εδώ αξίζει μια προσεκτική μελέτη. Στην ΠΕ20, επειδή οι έχοντες παιδαγωγικό πτυχίο (συνήθως ΣΕΛΕΤΕ) είναι ελάχιστοι, διορίζονται απόφοιτοι Τ.Ε.Ι. πληροφορικής χωρίς παιδαγωγικό πτυχίο. Πώς συμβαίνει αυτο; Μεταξύ των επετηρίδων ΠΕ19 και ΠΕ20 υπάρχει ποσόστωση. Έτσι, το ποσοστό των διορισμών από την ΠΕ19 ορίζεται στο 60% ενώ από την ΠΕ20 στο 40% των θέσεων. Παρατηρείται έτσι το εξής εκπληκτικό φαινόμενο. Δικοί μας απόφοιτοι με εγγραφή στην επετηρίδα ΠΕ19 το 1992 δεν διορίζονται ενώ διορίζονται απόφοιτοι άλλων τμημάτων Α.Ε.Ι. με εγγραφή στην επετηρίδα το 1995 και απόφοιτοι ΤΕΙ ΧΩΡΙΣ παιδαγωγικό πτυχίο με εγγραφή στην επετηρίδα ΠΕ20 το 1995! Και προσέξτε. Σύμφωνα με το Π.Δ.118 Άρθρο 2, στην ΠΕ20 μπορεί να μπει ΟΠΟΙΟΣΔΗΠΟΤΕ απόφοιτος Τ.Ε.Ι. με 16-μηνη διδακτική εμπειρία. Στα Γρεβενά υπάρχει η φήμη ότι διορίστηκε απόφοιτος Νοσηλευτικής με τον τρόπο αυτό. ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΣΚΑΝΔΑΛΟ. Υπάρχουν περιπτώσεις συναδέλφων που παράτησαν τις δουλειές τους, άλλαξαν τόπο διαμονής και πήγαν στις περιοχές που περίμεναν να διοριστούν και τώρα μένουν ξεκρέμαστοι. |
1996 Σεπτ. | Φήμες ότι το Υπουργείο Παιδείας έχει έτοιμο νέο Π.Δ. με το οποίο ανοίγει και πάλι η 01 μέχρι 31.12.1996 επαληθεύονται από τον αρμόδιο υπάλληλο. Οι 16-μηνίτες που καιροφυλακτούν είναι πάνω από 3.000. |