Πλαίσιο ΑΝ.Α.ΔΡΑΣΗΣ 9/5/2006

Ο «ΔΕΚΑΛΟΓΟΣ» ΤΟΥ ΕΣΥΠ…

Μετά την ανακοίνωση από την κυβέρνηση της Ν.Δ. για την αναθεώρηση του άρθρου 16 του συντάγματος που θα καθιστά πλέον νόμιμη την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων οι “μεταρρυθμιστές-εκσυγχρονιστές” της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης προχωράνε ένα βήμα παραπέρα και μέσω του δημόσια απαξιωμένου οργάνου του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας (βλ. υπουργείο παιδείας και κολαούζοι του καθηγητές) προτείνουν 10 σημεία για την αναβάθμιση των πανεπιστημίων ώστε να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις (δηλαδή στις ανάγκες του κεφαλαίου). Η θεσμική κύρωση και η εφαρμογή των προτεινόμενων μέτρων προϋποθέτει την αναθεώρηση του ήδη υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου δηλαδή του νόμου πλαισίου για τη λειτουργία των ΑΕΙ. Κάτι τέτοιο προβλέπεται να γίνει σύμφωνα με πρόσφατη ανακοίνωση του ΥΠΕΠΘ μέσα στον Ιούνιο (εξεταστική περίοδος) ώστε να μην υπάρξουν συντονισμένες αντιδράσεις. Αξίζει λοιπόν να δούμε ποιες είναι αυτές οι προτάσεις και ποιανού το συμφέρον έχουν σκοπό να εξυπηρετήσουν. Των φοιτητών και της γνώσης ή μήπως της αγοράς και των ιδιωτών;

1.ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗ ΤΟΥ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟΥ ΤΩΝ “ΑΙΩΝΙΩΝ” ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Προτείνεται η εισαγωγή περιορισμού στο χρόνο φοίτησης. Συγκεκριμένα η παράταση των σπουδών ορίζεται στο 50% του κανονικού χρόνου φοίτησης για όλες τις σχολές των ΑΕΙ (δηλαδή για τετραετή προγράμματα σπουδών ο επιπλέον χρόνος είναι 2 χρόνια, για εξαετή 3 χρόνια κ.ο.κ.). Η πρόταση αυτή δεν λύνει κανένα από τα υπαρκτά προβλήματα των πανεπιστημίων μιας και για αυτά δεν ευθύνονται οι φοιτητές που υπερβαίνουν τον κανονικό χρόνο φοίτησης αλλά η ανεπαρκής χρηματοδότηση. Η ρητορική που χρησιμοποιεί το υπουργείο και η οποία μιλάει για ελάφρυνση των πανεπιστημίων από το οικονομικό και λειτουργικό βάρος που προσδίδουν σ’ αυτά οι “αιώνιοι” είναι εντελώς αβάσιμη. Η κατηγορία αυτή των φοιτητών αφορά ανθρώπους που εργάζονται και επομένως απέχουν από τις παρακολουθήσεις ή ανθρώπους που για χ-λόγους μείνανε με έναν αριθμό μαθημάτων στη πλάτη τους και έρχονται στη σχολή μόνο στις εξεταστικές. Η οικονομική επιβάρυνση που υφίσταται το πανεπιστήμιο από αυτούς τους συμφοιτητές μας αφορά τις κόλες αναφοράς που χρησιμοποιούν στις εξετάσεις. Η εισαγωγή ορίου στο χρόνο φοίτησης αυξάνει την εντατικοποίηση των σπουδών και τον ανταγωνισμό μεταξύ των φοιτητών αλλοιώνοντας το κοινωνικό χαρακτήρα του πανεπιστημίου ως χώρου παραγωγής και διακίνησης ιδεών, ως χώρου αμφισβήτησης και κριτικής, μετατρέποντας το σε μεταλυκειακό κέντρο παροχής υπηρεσιών εκπαίδευσης. Όταν το μοναδικό άγχος θα είναι το να βγάλουμε τη σχόλή για να μη μας πιάσει το όριο του ν+κάτι δεν θα υπάρχει κανένα άγχος για συλλογικές διεκδικήσεις. Κανένα άγχος επίσης δεν θα έχει και η εκάστοτε κυβέρνηση στην εφαρμογή των πιο αντιλαϊκών πολιτικών αφού θα ξέρει ότι οι φοιτητές (που παραδοσιακά αποτελούν ένα από τα ριζοσπαστικότερα τμήματα της κοινωνίας) τώρα διαβάζουν…Τέλος το συγκεκριμένο μέτρο μεγεθύνει τα ταξικά χαρακτηριστικά της εκπαίδευσης αφού πολύ από τους φοιτητές που αργούν να τελειώσουν είναι εργαζόμενοι λόγω οικονομικών προβλημάτων.

2.ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΟΥ ΔΩΡΕΑΝ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Κατά την ανάλυση των σοφών του ΕΣΥΠ η αδυναμία πρόσβασης των φοιτητών σε εκτεταμένη βιβλιογραφία οφείλεται στο ότι εγκλωβίζονται στο σύγγραμμα που τους παρέχεται και όχι στην έλλειψη ενημερωμένων βιβλιοθηκών. Η ανάλυση αυτή είναι γελοία και προσχηματική. Το δωρεάν σύγγραμμα αποτελεί κατάκτηση και είναι η βασική αφετηρία για τη μελέτη ενός αντικειμένου. Το συγκεκριμένο μέτρο είναι καθαρό πλήγμα του δημοσίου και δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης και με την αναθεώρηση του άρθρου 16 θα αποκτήσει και την απαραίτητη συνταγματική κάλυψη. Η απάντηση από την πλευρά μας θα πρέπει να είναι το αίτημα: Καλύτερα συγγράμματα για όλους /ες – αύξηση της χρηματοδότησης για τη δημιουργία βιβλιοθηκών στις οποίες θα έχουν όλοι πρόσβαση.

3.ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΑΣΥΛΟΥ
Προτείνεται η αντικατάσταση της επιτροπής ασύλου, στην οποία συμμετέχουν και φοιτητές, από το πρυτανικό συμβούλιο το οποίο θα λαμβάνει αποφάσεις με πλειοψηφία 2/3. Η πρόταση έχει στόχο να πλήξει την ακαδημαϊκή ελευθερία διευκολύνοντας την εισβολή της αστυνομίας στις σχολές σε περιπτώσεις που αυτό κρίνεται απαραίτητο από τους πρυτάνεις και το υπουργείο (βλ. καταλήψεις και απεργίες). Υπεύθυνοι για την περιφρούρηση του ασύλου είναι η πανεπιστημιακή κοινότητα και κανένας άλλος. ΚΑΤΩ ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΑΣΥΛΟ!

4.ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΜΑΝΑΤΖΕΡ
Προτείνεται η θέση του οικονομικού διαχειριστή σε κάθε ΑΕΙ ο οποίος θα ελέγχει την χρηματοδότηση ιδρύματος. Χρηματοδότηση που προβλέπεται ότι θα κανονίζεται με τετραετείς συμφωνίες στις οποίες η εκάστοτε κυβέρνηση θα καθορίζει τους όρους της χρηματοδότησης και θα απαιτεί την υιοθέτηση τους από το πανεπιστήμιο. Με την πρόταση αυτή καταλύεται η ακαδημαϊκή αυτοτέλεια των ιδρυμάτων και το πανεπιστήμιο μετατρέπεται σε κρατική επιχείρηση. Επίσης η πρόταση είναι πλήρως ενταγμένη στο πλαίσιο των πολιτικών για την τριτοβάθμια εκπαίδευση έτσι όπως αυτές μπαίνουν από την Ε.Ε. με συμφωνίες τύπου Μπολόνια.

5.ΜΕΙΩΣΗ ΤΗΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΤΩΝ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΣΤΙΣ ΠΡΥΤΑΝΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ
Με πρόσχημα τη διαφάνεια και την καταπολέμηση των πελατειακών σχέσεων επιχειρείται η μείωση της φοιτητικής συμμετοχής στα όργανα συνδιοίκησης. Μειώνεται έτσι η εσωτερική δημοκρατία των σχολών που αποτελεί κατάκτηση του φοιτητικού κινήματος.

6.ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΩΝ ΜΕΤΕΓΓΡΑΦΩΝ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ
Προτείνεται η κατάργηση των μετεγγραφών εσωτερικού με εξαίρεση τους αποδεδειγμένα πάσχοντες από σοβαρές ασθένειες. Πρόκειται για μια ακόμα πρόταση με ταξικά χαρακτηριστικά αφού το σημερινό θεσμικό πλαίσιο καλύπτει περιπτώσεις χαμηλών εισοδημάτων και πολύτεκνων οικογενειών. Όταν δεν υπάρχει η χρηματοδότηση εκείνη που θα εξασφαλίζει δωρεάν σίτιση και στέγαση (πρωτίστως στους φοιτητές εκείνους που την έχουν ανάγκη) πως μπορούν να μιλάνε για κατάργηση των μετεγγραφών; Το επιχείρημα της καταπολέμησης των πελατειακών σχέσεων δεν πείθει. Αυτές έτσι και αλλιώς ήταν πάντα εκτός νόμους αλλά σύμφυτες της πολιτικής πρακτικής τόσο της Ν.Δ. όσο και του ΠΑΣΟΚ και είναι βέβαιο πως θα συνεχίσουν να υπάρχουν.

7.ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΩΝ ΜΕΛΩΝ ΔΕΠ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΦΟΙΤΗΤΕΣ
Πρόταση που μειώνει την ακαδημαϊκή ελευθέρια του διδάσκοντα και μετατρέπει τις παραδόσεις σε λυκειακά μαθήματα που περιορίζονται στο αναμάσημα της εξεταστέας ύλης και αφήνουν κατά μέρους την ανάδειξη της επιστημονικής μεθόδου και των ανοιχτών προβλημάτων του εκάστοτε κλάδου. Η υποχρεωτική δήλωση του διδάσκοντα (προς ποιον άραγε;) για την ύλη που δίδαξε αν δεν παραπέμπει σε λογικές λυκείου που παραπέμπει; Άλλωστε οι θεσμικές δομές μέσα από τις οποίες μπορούμε σαν φοιτητές να ασκούμε κριτική και στο διδακτικό έργο των καθηγητών υπάρχουν ήδη και είναι οι σύλλογοι, οι γενικές συνελεύσεις και τα διοικητικά συμβούλια. Επομένως ο στόχος πρέπει να είναι η ενίσχυση των ήδη υπαρχόντων δημοκρατικών θεσμών και όχι η εφεύρεση πρακτικών που έχουν στόχο την απαξίωση της γνώσης και την δημιουργία αποφοίτων κομμένων και ραμμένων στα μέτρα των αναγκών της αγοράς.

8.ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ ΠΛΗΡΟΥΣ, ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΜΕΡΙΚΗΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΤΩΝ ΜΕΛΩΝ ΔΕΠ
Πρόκειται για πρόταση που αφορά τα εργασιακά δικαιώματα των καθηγητών και είναι ίσως η μόνη που βρίσκεται σε σωστή κατεύθυνση αφού το συγκεκριμένο αποτελεί πάγιο αίτημα της ΠΟΣΔΕΠ. Ωστόσο δεν λείπουν οι υπαινιγμοί για μετατροπή της πρώτης βαθμίδας σε νέου τύπου έδρα καθώς και ένα ακόμα ασαφές σημείο που μιλάει για συμμετοχή έγκριτων πανεπιστημιακών του εξωτερικού στα εκλεκτορικά σώματα και μας φέρνει στο μυαλό κάτι από της επιτροπές αξιολόγησης που αποτελούν βασικό συστατικό της νεοφιλελεύθερης μεταρρύθμισης των πανεπιστημίων.

9. ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΑΡΙΘΜΟΥ ΤΩΝ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΑΝΑ ΑΙΘΟΥΣΑ
Προτείνεται η καθιέρωση ορίου 80 φοιτητών ανά αίθουσα διδασκαλίας και αποδεικνύεται το πόσο μακριά βρίσκονται οι συντάκτες της από τη σημερινή πραγματικότητα των ΑΕΙ. Αν μια μέρα τύχει όλοι οι εγγεγραμμένοι φοιτητές (δίχως εκείνους που χαρακτηρίζονται ως αιώνιοι) να αποφασίσουν να έρθουν στο πανεπιστήμιο για να παρακολουθήσουν το μάθημα τους οι εγκαταστάσεις και οι υποδομές θα εκραγούν. Κανένας δεν διαφωνεί ότι θα ήταν ευχής έργο η μείωση των φοιτητών ανά αίθουσα αλλά πως θα επιτευχθεί κάτι τέτοιο με το πενιχρό 3% του ΑΕΠ; Μήπως αυξάνοντας τους ταξικούς φραγμούς και πετώντας έξω από το πανεπιστήμιο κάμποσους παρείσακτους;

10. ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΩΝ ΑΕΙ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
Αίτημα όχι κακό αλλά δευτερεύουσας σημασίας για τη σημερινή κατάσταση και υλικοτεχνική υποδομή πολλών τμημάτων. Η καθολική υλοποίηση και αυτής της πρότασης προϋποθέτει την αύξηση της χρηματοδότησης.

Από τα παραπάνω καθίσταται σαφές ότι οι προτάσεις των σοφών του ΕΣΥΠ σε καμία περίπτωση δεν εξυπηρετούν τις ανάγκες των φοιτητών και του δημόσιου πανεπιστήμιου. Αποτελούν το προοίμιο του τελευταίου βήματος της εκπαιδευτικής αναδιάρθρωσης που είναι η αναθεώρηση του Νόμου-Πλαίσιο. Η απάντηση μας θα πρέπει να είναι η συγκρότηση μετώπου για την απόκρουση των προωθούμενων μέτρων.

Όχι στην εφαρμογή του «δεκάλογου του ΕΣΥΠ»
Όχι στην αναθεώρηση του Άρθρου 16
Καμία αντιδραστική αλλαγή στο νόμο-πλαίσιο 1268/82
Να σταματήσουμε τη μετατροπή των σχολών μας σε κέντρα κατάρτισης
Δημόσια και Δωρεάν παιδεία για όλους και όλες
Να παραμείνει κλειστή η σχολή στις 10-11 Μάη που έχει εξαγγελθεί απεργία απο την ΠΟΣΔΕΠ
Συμμετοχή στο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο την Τετάρτη 10 Μάη στις 12 στα Προπύλαια

ΑΝ.Α.ΔΡΑΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΑΡΙΣΤΕΡΗ ΔΡΑΣΗ

ΔΙΚΤΥΟ - ΑΝ.Α.ΔΡΑΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ