Πλαίσιο ΑΝ.Α.ΔΡΑΣΗΣ 8/3/2006
Αναθεώρηση Άρθρου 16
Η κυβερνητική επίθεση στο Δημόσιο Πανεπιστήμιο μετά τους νόμους για ΔΟΑΤΑΠ, ΙΔΒΕ, Αξιολόγηση και συμπλήρωμα διπλώματος συνεχίζεται μετατρέποντας τις σχολές σε κέντρα κατάρτισης. Χωρίς καμία αποστροφή πλέον, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας κατέστησε σαφή την πρόθεσή της για αναθεώρηση του άρθρου 16, αναθεώρηση που θα προβλέπει τη δημιουργία ιδιωτικών πανεπιστήμιων και την κατάργηση της δημοσίας και δωρεάν παιδείας. Το κοινωνικό αγαθό της παιδείας που με αγώνες έγινε αυτονόητο και συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα όλων, μετατρέπεται σε ένα εμπόρευμα που μόνο όσοι έχουν την οικονομική δυνατότητα να το αγοράσουν (βλέπε δίδακτρα, κόστος βιβλίων κ.ά.) θα το δικαιούνται.
Με την Αναθεώρηση του άρθρου 16 απροκάλυπτα πλέον τα Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών (ΚΕΣ) θα «μετατραπούν» σε «Ιδιωτικά Πανεπιστήμια» και τα πτυχία τους θα είναι ισότιμα με τα πτυχιά των Δημόσιων Πανεπιστημίων. Έτσι το πτυχίο μας θα εξισωθεί πλήρως με ένα 3ετές πτυχίο ιδιωτικού κολλεγίου. Οι εμπνευστές των ιδιωτικών πανεπιστημίων δεν νοιάζονται καθόλου για τον απελευθερωτικό και κοινωνικό χαραχτήρα της εκπαίδευσης. Όπως έδειξαν στα κείμενα τύπου «συνθήκη Μπολόνια» αλλά και στην εισήγηση της «επιτροπής σοφών» δεν θέλουν στερεή επιστημονική συγκρότηση των σπουδών, αρνούνται τον ακαδημαϊκό και δημόσιο χαραχτήρα του πανεπιστημίου και τον κοινωνικό του ρόλο. Προτάσσουν την διάσπαση των προγραμμάτων σπουδών και των πτυχίων και την ακύρωση των συλλογικών επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων. Οι επιστήμονες, κατάλληλα εξοπλισμένοι με βαθιά γνώση του αντικειμένου τους για να αντεπεξέρχονται στη γρήγορη πρόοδο της επιστημονικής σκέψης δεν τους κάνουν. Προτιμούν στενά ειδικευμένους, αναλώσιμους και απασχολήσιμους.
Η αναθεώρηση του άρθρου 16 για τη δημιουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων θα οδηγήσει σε ακόμα μεγαλύτερη υποβάθμιση των επαγγελματικών μας δικαιωμάτων και θα οδηγήσει σε ακόμα μεγαλύτερες επιστημονικές στρεβλώσεις αφού πλέον τα πανεπιστήμια δε θα είναι παρά ανταγωνιστικές επιχειρήσεις που θα κοιτάζουν να μεγιστοποιήσουν τα έσοδα τους και να ελαχιστοποιήσουν το κόστος τους. Δηλαδή θα προσπαθούν να αυξάνουν την “πελατεία” τους, κάνοντας πιο ελκυστικό το “προϊόν”, αδιαφορώντας για την επιστημονική συνοχή, αδιαφορώντας για τις ανάγκες τις κοινωνίας, με μοναδικό ενδιαφέρον τα επιχειρηματικά συμφέροντα. Το αποτέλεσμα της ιδιωτικοποίησης της παιδείας είναι φανερό και στην Αγγλία, όπου οι ενώσεις των καθηγητών ζητούν απεγνωσμένα πλέον να φύγουν οι επιχειρήσεις από τα πανεπιστήμια και να ξαναγίνουν δημόσια.
Η πολιτική του νεοφιλευθερισμού προσπαθεί να εισάγει τη λογική του κέρδους και της ελεύθερης αγοράς σε κάθε τομέα της κοινωνικής ζωής. Είναι δεδομένο πως με την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων ισχυροί επιχειρηματίες θα αποκτήσουν κεντρική θέση στο εκπαιδευτικό σύστημα. Τα οικονομικά συμφέροντα θα αποκτήσουν ισχυρό λόγο και καταλυτικό έλεγχο στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση. Με λίγα λόγια αντί να ελέγχουν οι πολίτες και η κοινωνία την μόρφωση των νέων θα την ελέγχει το κεφάλαιο και με τη βούλα του Συντάγματος! Για εμάς η εκπαίδευση είναι κοινωνική υπόθεση, μας αφορά και μας επηρεάζει όλους, και δεν την εκχωρούμε σε κανέναν επιχειρηματία. Είναι σαφές ότι η «επιτυχία» των ιδιωτικών πανεπιστημίων περνάει μέσα από την πλήρη απαξίωση του δημόσιου Πανεπιστημίου που εδώ και χρόνια έχουν μεθοδεύσει οι νεοφιλελεύθερες κυβερνήσεις του δικομματισμού. Δεν θα τους αφήσουμε να συνεχίσουν έτσι! Υπερασπιζόμαστε το δημόσιο πανεπιστήμιο κόντρα στην απαξίωση του. Να το κάνουμε καλύτερο και να μην το παραδώσουμε στα χέρια του κάθε κερδοσκόπου…
ΑΛΛΑΓΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ
Το πανεπιστήμιο του μέλλοντος
Φυσικά η εφαρμογή των παραπάνω μέτρων και η υλοποίηση των παραπάνω στόχων της εκπαιδευτικής αναδιάρθρωσης δεν επιτρέπει την ύπαρξη πανεπιστημίου όπως το γνωρίζουμε σήμερα. Η δημοκρατία είναι το πρώτο εμπόδιο το οποίο υψώνεται μπροστά στα σχέδια των υπουργών παιδείας, οι οποίοι έρχονται μέσα από την συζήτηση για αλλαγή του νόμου πλαισίου να προτείνουν περιορισμό ή και κατάργηση του ασύλου. Δεν μπορεί το νέο πανεπιστήμιο να λειτουργεί με βάση την δημοκρατία και την αντιπροσώπευση των φοιτητών και γι’ αυτό τον λόγο γίνεται προσπάθεια τόσο από τις κυβερνήσεις όσο και από τους εκφραστές τους μέσα στις σχολές, απαξίωσης των διαδικασιών του φοιτητικού κινήματος.
Οι προτάσεις επίσης για το κόψιμο των φοιτητών στα ν+2 χρόνια, για κατάργηση των δωρεάν συγγραμμάτων ή την επιβολή διδάκτρων έρχονται να χτίσουν το νέο αντιδραστικό πλαίσιο με το οποίο καλούνται τα πανεπιστήμια τον επόμενο καιρό να λειτουργήσουν.
Δεν διαπραγματευόμαστε τη λαϊκή κατάκτηση του Ασύλου! Διεκδικούμε ενίσχυση της εσωτερικής δημοκρατίας στα πανεπιστήμια, για να διασφαλιστεί η σωστή λειτουργία τους, γιατί μόνο η ίδια η ακαδημαϊκή κοινότητα είναι ικανή και αρμόδια να αποφασίζει για το πώς θα διανείμει τους πόρους της και για το ποιες είναι οι ανάγκες των σχολών.
ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ
Η κατάσταση στην Παιδέια έχει άμεση σχέση με την εργασιακή πολιτική γιατι η αναδιάρθρωση στην παιδεία στοχεύει στην «παραγωγή» του εργαζόμενου του μέλλοντος. Η ασυδοσία της εργοδοσίας όπως εκφράζεται από την παράνομη άρνηση των τραπεζιτών να υπογράψουν συλλογική σύμβαση εργασίας, το κλείσιμο και τις απολύσεις σε κερδοφόρες επιχειρήσεις όπως η Coca-Cola και η Βιομηχανία Φωσφορικών Λιπασμάτων και τέλος η χουντικής έμπνευσης επιστράτευση των ναυτεργατών ενισχύεται από την κυβέρνηση. Σε όλες αυτές τις παρανομίες και τους εκβιασμούς που ασκεί το κεφάλαιο στο κοινωνικό σύνολο η κυβέρνηση λέει ότι δεν μπορεί να επέμβει! Το μόνο που ξέρει να κάνει είναι να στέλνει τα ΜΑΤ να χτυπήσουν απεργούς… Έτσι έχουμε κατακόρυφη άυξηση της κρατικής καταστολής με επιθέσεις ΜΑΤ σε απεργόυς και αλληλέγγυους πολίτες. Η επιστροφή στον εργασιακό μεσαίωνα συνεχίζεται με καταλήστευση μισθών και συντάξεων, κατάργηση του 8ώρου και συστηματική παραβίαση του ωραρίου στα καταστήματα. Η απάντηση πρέπει να έιναι μαχητική και μαζική. Ενωμένο το εργατικό κίνημα μπορεί να αντιπαρατεθεί στην νεοφιλελεύθερη πολιτική με όρους νίκης. Στηρίζουμε την Πανελλαδική Γενική Απεργία στις 15/3. Η πολυδιάσπαση, οι χωριστές πορείες και η υπονόμευση των συνδικάτων βοηθάνε την κυβέρνηση και το κεφάλαιο, είτε αυτοί που ασκούν αυτήν την πολιτική το καταλαβαίνουν είτε όχι.
ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΩΡΕΑΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ & ΟΛΕΣ
ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 16
ΚΑΜΙΑ ΠΕΡΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΑΣΥΛΟΥ
ΑΥΞΗΣΗ ΤΗΣ ΦΟΙΤΗΤΙΚΗΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΣΤΑ ΟΡΓΑΝΑ ΣΥΝΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟ 1268/82
ΝΑ ΑΝΤΙΣΤΑΘΟΥΜΕ ΣΤΟΝ ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ ΜΕΣΑΙΩΝΑ
Συγκέντρωση στις 15/3 στη 13.00 στο ΠΕΔΙΟΝ ΤΟΥ ΑΡΕΩΣ μαζί με ΤΑ ΣΥΝΔΙΚΑΤΑ & το ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΦΟΡΟΥΜ
ΑΝ.Α.ΔΡΑΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΑΡΙΣΤΕΡΗ ΔΡΑΣΗ