Πλαίσιο ΑΝ.Α.ΔΡΑΣΗΣ 19/12/2006

Η προσπάθεια των δύο μεγάλων κομμάτων να προωθήσουν τις σχεδιαζόμενες αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση συνεχίζεται. Η κυβέρνηση εμφανίζεται αδιάλλακτη και αποφασισμένη να εφαρμόσει τις εξαγγελίες της. Τόσο ο πρωθυπουργός όσο και η υπουργός παιδείας συνεχίζουν να αγνοούν το περσινό φοιτητικό κίνημα και τα επίσημα όργανα των πανεπιστημιακών. Ταυτόχρονα, το ΠΑΣΟΚ δια στόματος του προέδρου του συμφώνησε με την αναθεώρηση του άρθρου 16, αποκαλώντας το κατάλοιπο του παρελθόντος. Ενώ με πρωτοβουλία του ΠΑΣΟΚ προτάθηκε η επίσπευση της συζήτησης του άρθρου 16! Η πολιτική και στρατηγική σύγκλιση των 2 μεγάλων κομμάτων είναι παραπάνω απο εμφανής. Τελικά το άρθρο 16 θα συζητηθεί 10 Γενάρη. Όταν ελπίζουν οτι δεν θα υπάρχουν κινητοποιήσεις. Δεν θα τους κάνουμε τη χάρη!
Την ίδια στιγμή η πολιτική της απαξίωσης των δημόσιων πανεπιστημίων και της εκπαίδευσης συνολικά συνεχίζεται, αφού ο νέος προϋπολογισμός μειώνει κι άλλο τις κρατικές δαπάνες για την παιδεία.
Επειδή όμως η κυβέρνηση και όσοι υποστηρίζουν τις νεοφιλελεύθερες αλλαγές σε όλα τα επίπεδα δεν καταφέρνουν με τα επιχειρήματα και την προπαγάνδα τους να σταματήσουν το λαϊκό και φοιτητικό κίνημα, οι μηχανισμοί της καταστολής έχουν αποκτήσει κυρίαρχο ρόλο. Οι πραίτορες του Πολύδωρα σταματούν και προσάγουν διαδηλωτές στους χώρους προσυγκέντρωσης και χρησιμοποιούν βία και χημεία εναντίον των μπλοκ των πορειών. Άνδρες της ασφάλειας με πολιτικά και παρακρατικοί ξυλοκοπούν διαδηλωτές και προβοκάρουν, δίνοντας τροφή σε όσους καταφέρονται ενάντια στο άσυλο.

ΠΡΟΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ
Το προσχέδιο του νόμου πλαισίου το οποίο η κυβέρνηση κατέθεσε για συζήτηση συνεχίζει να βρίσκεται σε συγκεκριμένους άξονες οι οποίοι σαν στόχο έχουν την υποβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης. Προβλέπει μέτρα τα οποία πλήττουν τους φοιτητές, αποκλείουν τους οικονομικά ασθενέστερους και εντατικοποιούν τους ρυθμούς σπουδών. Τέτοια μέτρα είναι: μέγιστη διάρκεια σπουδών ν+ν/2 έτη, προαπαιτούμενα μαθήματα (αλυσίδες), συμπίεση εξεταστικών περιόδων. Εν τω μεταξύ, αντί για δωρεάν σίτιση και στέγαση, προβλέπονται ανταποδοτικές υποτροφίες (αμοιβόμενη εργασία φοιτητών στα πανεπιστήμια) και φοιτητικά δάνεια. Παράλληλα επιχειρείται η αποτροπή μελλοντικών κινητοποιήσεων και η ποινικοποίηση των φοιτητικών αγώνων. Καταρχάς, αλλάζει ο ορισμός του ασύλου και αναγνωρίζεται ουσιαστικά εναντίον των καταληψιών. Επίσης, η απόφαση για την άρση του θα λαμβάνεται από το πρυτανικό συμβούλιο κατά πλειοψηφία και όχι από την ειδική επιτροπή ή από τη σύγκλητο όπως συμβαίνει σήμερα. Κατά συνέπεια διευκολύνεται η καταστρατήγησή του. Περιορίζονται οι δυνατότητες αναπλήρωσης μαθημάτων άρα το εξάμηνο χάνεται πιο εύκολα. Τέλος απαγορεύονται οι διπλές εξεταστικές. Όλα αυτά αποσκοπούν στην αποτροπή των φοιτητών από μορφές πάλης όπως η κατάληψη.

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΡΑΤΑΕΙ ΚΑΙΡΟ...
Όμως η αλλαγή στο νόμο πλαίσιο δεν ήρθε ουρανοκατέβατη. Η προσπάθεια αναδιαμόρφωσης του χώρου της ανώτατης παιδείας στην Ευρώπη και η προσαρμογή της στο εμπορευματοποιημένο αγγλοσαξονικό μοντέλο έχει ξεκινήσει εδώ και μια δεκαετία με την υπογραφή συνθηκών όπως αυτή της Μπολόνια. Οι πολιτικές που απορρέουν από αυτές τις συνθήκες αποσκοπούν στο να μετατραπόυν τα πανεπιστήμια σε επιχειρήσεις οι οποίες θα ανταγωνίζονται μεταξύ τους και θα βγάζουν απόφοιτους πειθαρχημένους χωρίς σταθερή εργασία και επαρκείς γνώσεις. Αυτά τα μέτρα επιχειρήθηκε να εφαρμοστούν στην Ελλάδα αρχικά με τρεις νόμους:
1) Ινστιτούτα Δια Βίου Εκπαίδευσης, όπου ο αυριανός εργαζόμενος θα είναι αναγκασμένος να επανακαταρτίζεται διαρκώς.
2) ΔΟΑΤΑΠ: Η νέα μορφή του ΔΙΚΑΤΣΑ αναγνωρίζει ως ισότιμα τα τριετή Bachelor του εξωτερικού με τα ελληνικά πτυχία. Κάτι που φέτος έχει ήδη συμβεί σε κάποιες σχολές (Ιατρική,ΑΣΟΕΕ).
3) Ο νόμος για την αξιολόγηση και τις διδακτικές μονάδες. Το σύστημα των διδακτικών μονάδων δίνει συγκεκριμένη αξία σε κάθε μάθημα, δημιουργεί ατομικά πτυχία και διασπά τη συνοχή των σπουδών αλλά και τα επαγγελματικά δικαιώματα. Η αξιολόγηση θα συνδέεται με τη χρηματοδότηση των πανεπιστημίων και με αυτό τον τρόπο θα εξασφαλίζεται η πειθάρχηση των πανεπιστημίων στις επιταγές της αγοράς.

ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 16
Ταυτόχρονα, επιχειρείται να ανατραπεί ο δημόσιος χαρακτήρας των πανεπιστημίων με την αναθεώρηση του άρθρου 16 του συντάγματος. Η κυβέρνηση και το ΠΑΣΟΚ θέλουν να επιτρέψουν και σε άλλους φορείς εκτός του κράτους να ιδρύουν πανεπιστήμια. Τα ιδρύματα αυτά θα λειτουργούν σύμφωνα με όλες τις επιταγές του νεοφιλελευθερισμού, ο οποίος αντιμετωπίζει την εκπαίδευση σαν εμπόρευμα και όχι σαν κοινωνικό αγαθό. Θα έχουν εντελώς διαφορετική λειτουργία αλλά και δομή, όπως συμβαίνει και με τα αντίστοιχα ιδρύματα του εξωτερικού. Το πρόγραμμα σπουδών θα συνδέεται με τις εφήμερες ανάγκες των επιχειρήσεων και σύμφωνα με τις οδηγίες της Μπολόνια. Η έρευνα διεξάγεται κατά παραγγελία, για ανταγωνιστικούς και όχι για κοινωνικούς σκοπούς, ενώ κάποιες φορές παραχαράσσονται τα αποτελέσματα. Παράλληλα οι δημοκρατικές διαδικασίες λήψης αποφάσεων αλλά και το άσυλο δεν υφίστανται, όπως άλλωστε συμβαίνει σε κάθε επιχείρηση.
Ως επιχείρημα για την αναθεώρηση του άρθρου 16, τόσο η κυβέρνηση όσο και το ΠΑΣΟΚ προβάλλουν την ανάπτυξη υγιούς ανταγωνισμού μεταξύ των ιδιωτικών και των δημοσίων ιδρυμάτων με αποτέλεσμα την βελτίωση των δημοσίων. Σε όποιους τομείς όμως είχαμε αντίστοιχα παραδείγματα (π.χ. υγεία) η ιδιωτικοποίηση είχε σαν αποτέλεσμα την ακόμα μεγαλύτερη υποβάθμιση. Τελικά η δημιουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων στοχεύει στην άσκηση πίεσης προς τα δημόσια ιδρύματα, μέσω της αξιολόγησης, ώστε και αυτά να συμμορφωθούν με το μοντέλο λειτουργίας των κολεγίων και των πανεπιστημίων του εξωτερικού.

Οφείλουμε να αντισταθούμε με κάθε τρόπο και με κάθε μέσο, προκειμένου να υπερασπιστούμε τα κοινωνικά κεκτημένα μας. Μαζί με την υπόλοιπη εκπαιδευτική κοινότητα να αγωνιστούμε για την αναβάθμιση της παιδείας και την προάσπιση του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης.
Μέσα στους φοιτητικούς συλλόγους, να ανασυστήσουμε το ισχυρό φοιτητικό κίνημα του Ιουνίου, ικανό να ανατρέψει τους αντιεκπαιδευτικούς νόμους στην πράξη, με όλες τις δυνάμεις που αντιστέκονται, να συμμετέχουν σε αυτό μαζικά και ενωτικά. Η πρωτοβουλία της ΠΟΣΔΕΠ για ανοιχτή σύσκεψη με συμμετοχή όλων των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών και πλήθος άλλων φορέων για δημιουργία εθνικής επιτροπής ενάντια στην αναθεώρηση του Άρθρου 16 με κινηματικούς όρους βαδίζει προς αυτή την κατεύθυνση. Σε μια στιγμή που έχουν ψηφιστεί μια σειρά αντιδραστικοί νόμοι για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και προωθείται η υλοποίησή τους, σε μια στιγμή που μεθοδεύεται η αναθεώρηση του συντάγματος στην κατεύθυνση της ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων και η αντιδραστική αλλαγή του νόμου πλαισίου αντιλαμβανόμαστε ότι μόνο με την συγκρότηση παλλαϊκού μετώπου που θα διαπερνά όλη την κοινωνία μπορούμε να νικήσουμε.

ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ:
Δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση για όλους και όλες, αύξηση των δαπανών για την παιδεία στο 5% του ΑΕΠ αποκλειστικά απο κρατικές δαπάνες
Όχι στην επιχειρούμενη αναθεώρηση του άρθρου 16 – Όχι στα ιδιωτικά πανεπιστήμια
Όχι στις αλλαγές στο νόμο-πλαίσιο 1268/82 που προωθεί η κυβέρνηση
Κατάργηση των νόμων για Αξιολόγηση, ΔΟΑΤΑΠ, ΙΔΒΕ
Ενιαίο πτυχίο με κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα.
Δωρεάν σίτιση, στέγαση, μεταφορές για όλους
Μόνιμη και σταθερή δουλειά για όλους με αξιοπρεπείς απολαβές και ασφάλιση - Όχι στις ελαστικές σχέσεις εργασίας
Εναντιωνόμαστε στην κρατική καταστολή και αστυνομική βαρβαρότητα – Όχι στην ποινικοποίηση κοινωνικών και πολιτικών χώρων

ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΜΕ:
Συμμετοχή του συλλόγου στο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο έξω απο τη βουλή τη μέρα ψήφισης του προϋπολογισμού Πέμπτη 21/12 στις 7μ.μ. Να μείνει κλειστή η σχολή την ίδια μέρα στηρίζοντας και την απεργία της ΠΟΣΔΕΠ.
Συντονισμό του συλλόγου με το παλλαϊκό μέτωπο και την υπόλοιπη εκπαιδευτική κοινότητα που συμμετείχε στην ανοιχτή σύσκεψη ενάντια στην αναθεώρηση του άρθρου 16.
Νέα γενική συνέλευση 9/1 με στόχο την κλιμάκωση των κινητοποιήσεων.

ΑΝ.Α.ΔΡΑΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΑΡΙΣΤΕΡΗ ΔΡΑΣΗ

ΔΙΚΤΥΟ - ΑΝ.Α.ΔΡΑΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ